Living the brand

Av Knut Brundtland - 03.mai.2006 @ 08:37

Å bygge et nytt konsumentbrand er alltid vanskelig, og særlig internasjonalt med utgangspunkt Norge. VOSS of Norway ASA har et mål om at deres vossevann skal bli verdens ledende vannmerke i superpremium-segmentet. Hva har de gjort, hva gjør de og hva legger de vekt på?

 

Som aksjonær og noe over normalt aktiv styreleder i selskapet har jeg i flere år hatt stor glede av å delta i oppbyggingen av VOSS. Med engasjement, selvtillit, lærevillighet og markedsforståelse har medarbeiderne i selskapet bygget en virksomhet basert på eksport av norsk kildevann. En eksport som vil nå en verdi av minst USD 40 mill. og et volum på ca 2500 40-fots containere ut fra Kristiansand havn i 2006. Og som fremdeles vokser meget raskt i mange viktige markeder verden rundt.

 

Suksesskriteriene er flere. Flasken er av topp design og materialkvalitet, produktet er rent kvalitetsvann fra Norge, selskapets organisasjon er bygget opp av en kombinasjon av erfarne folk fra internasjonale drikkevaremiljøer basert på brands, kreative norske ungdommer som lever brandet i markedene, og sist men ikke minst - den høye prisen gjør at alle som involverer seg med VOSS kan regne med økt fortjeneste.

 

Produktet er posisjonert som mer eksklusivt og med høyere pris enn de viktigste konkurrentene. Dette krever kresent utvalg av kunder, selektiv distribusjon, strengt utvalg av hvilke andre brand man tillater seg å assosieres med og selvfølgelig en aktiv PR-strategi. Man bør bli sett på de riktige showene, på åpninger av de rette kulturevenementer, på de riktige TV-programmene og i de riktige mat- og vin sammenhenger, i hendene til de rette menneskene og på bordene der de inntar middag.

 

VOSS har ikke betalt for PR, og har ikke kjørt betalte reklamekampanjer. Bruddet med lærebøkene i markedsføring er spesielt tydelig på dette punktet, og valget av fremgangsmåte er markert forskjellig fra andre suksesser og forbilder som for eksempel Absolut Vodka.

 

Dette valget lar seg nok bare gjennomføre dersom man er tilstede i markedet bokstavlig talt dag og natt. Man må ut på restauranten, baren, hotellet og nattklubben, selge og følge opp kundene. Man må bo og leve der markedet er. Kanskje krever det mer enn de fleste nordmenn i Norge er villige til å ofre? Distribusjonspartnere er viktig, men det er selskapets egne folk som gjør jobben på bakken.

 

Når salget øker og nye kunder melder seg er det fare for at man vil endre strategi, bli opptatt av volum og mer kortsiktige marginer. Det blir lett en kamp mellom økt salg og å holde fast ved de prinsipper som brandet er bygget på. Skal man oppnå en langvarig og solid markedsposisjon må man etter min oppfatning være tro mot konseptet og posisjoneringen og ikke gi opp selv om det tar lang tid - veldig lang tid.
 

Å bygge et nytt, internasjonalt konsumentbrand er et stort stykke arbeid, og det er bare mulig dersom man velger å virkelig leve brandet på alvor!


Kommentarer:
Postet av: Kåre Konsulent

At man kan lykkes med et produkt som dette er egentlig litt trist for menneskerasen. Det viser at vi er så usikre og avhengig av aksept fra andre at vi er villige til å betale i dyre dommer for "luft & vann" så lenge det virker positivt på vårt selvbilde.

Det viser også at vi er veike og lite selvstendige som ikke tør å gjøre som den lille gutten i keiserens nye klær og si "Hei! Det er bare vann dere drikker!"

De mest ekstreme eksemplene på dette finner man innen kosmetikk det man har hudkremer som koster flere tusen kroner hvor til og med produsentene innrømmer at disse ikke virker noe bedre enn andre. Likevel selger disse stort

Merkevarebygging innen disse segmentene er sikkert vanskelig, men jeg tror heller ikke man skal overakademisere at usikre "tenåringer" i alle aldre forsøker å kjøpe seg aksept og tryggehet.

I bakgrunnen surrer Pink med sin "Stupid girls".

Live the brand....

03.mai.2006 @ 09:28
Postet av: Rune Konsulent

Markedsføring handler om å avdekke behov i markedet og skape verdier. Dette firmaet skaper arbeidsplasser her landet noe som man ser er nødvendig. For hva skal vi nordmenn gjøre om dagen når de fleste store selskapene flagger ut fra landet. Vi trenger sårt gründere som Knut Brundtland som ennå tør å satse sine penger her landet.

03.mai.2006 @ 11:16
Postet av: Karl Konsulent

Knut Brundtland skriver: "Dette krever kresent utvalg av kunder, selektiv distribusjon, strengt utvalg av hvilke andre brand man tillater seg å assosieres med..."

Ok, hører hva du sier. Men hvorfor selges da "Voss of Norway" i forskjellige dagligvarebutikker i New York ved siden av Evian og lokale vannmerker? Selektiv assosiasjon? Jaja, hvis det er det du kaller det... Living the brand!
Tipper volumer ikke er helt ubetydelig likevel, jeg.

Ellers sier meg enig med Kåre. Det virkelige triste her er at mennesker er så lettlurte at de betaler premium price for et produkt som vann...

03.mai.2006 @ 12:29
Postet av: En annen grynder

Når man leser innlegget fra Kåre konsulent så forstår man hvorfor man ikke skal bruke konsulenter hvis man vil lykkes. Han er jo litt god og søt og moralistisk norsk også. Han kjører sikkert Volvo selv om han av hensyn til menneskerasen burde kjørt el-bil.
Misunnelsen lenge leve!

03.mai.2006 @ 12:38
Postet av: Vind

Minner om Starbucks som solgte kaffe på nytt, men med geniale markedsstrategier. Den gang handlet det mye om de ansatte og ledelsen. Skap en atmosfære og spe på med masse klisjeer og humor, men samtidig med "verdensherredømme" i bakhodet;) Bland litt sukker og MOLTEBÆR i vannet, så har du et nyttkonsept. Verre er det ikke.

I dag handler det mye om å skape et behov heller enn å finne det. Når det er mangel på godt drikkevann, så er det helt klart et marked for det. Vann kan bli en stor eksport-vare i fremtiden. Brundtland skriver om mye interessant her. Tror det er helt i tråd med hverdagen.

Det er TIGRENE som slår igjennom og selger best. De som aldri gir seg, som lever merket til det fulle, med energi, overmot, ydmykhet og humor.

Lykke til!

04.mai.2006 @ 15:48
Postet av: Kothler

Sier meg enig i Vind sitt innlegg. Tillater meg å legge til noe i Rune Konsulent sitt innlegg om markedsføring handler om å avdekke et behov, men i disse tider handler det også om å skape et behov. Det er de som tør å satse på noe andre ikke tør som vinner i fremtiden.

05.mai.2006 @ 12:44
Postet av: Marketing mix

Hvorfor kan ikke norsk vann selges i USA når amerikansk vann som kalles Cola tror jeg, selges i Norge og i de fleste andre land i verden?? For cola er vel ikke noe annet enn VANN med sukker og diverse tilsetningsmidler???

Det virker som du har et begrenset syn på markedsøkonomi Karl Konsulent???

05.mai.2006 @ 12:50
Postet av: Vind

ser det samme vedr. antioksidanter og økt helsefokus, en hver kan fikse slikt på egenhånd uten preparater. Ta en tur ut i skog og mark, kanskje du finner det?

- her mer enn andre områder handler det om å skape et behov;)

lykke til Knut!

05.mai.2006 @ 14:10
Postet av: Redlight

Fraktkostnaden er jo både fordelen og ulempen til dette produktet. Det koster enormt å sende en enhet vann til USA, og dette gir automatisk en relativt høy pris på vannet. (All Coca Cola og Budweiser som konsumeres i Europa tappes også her.) Men det er jo nettopp en høy pris som selger produktet til velstående og usikre amerikanere. Disse finnes det mange millioner av.

Etter min smak blir det litt nalebeskuende å late som om Voss var de første i vannkategorien som oppdaget dette. Men 2500 containere i året er direkte imponerende for et slikt produkt. Her har man hatt sporty og langsiktige investorer, for dette må ha kostet enorme summer å bygge opp. Gratulerer!

07.mai.2006 @ 10:32
Postet av: Ari

Er det ikke litt drøyt å kalle VOSS for kildevann? så vidt jeg vet er dette vanlig vann fra det kommunale vannverket i en eller annen sørlandsbygd. Det stilles helt andre kriterier til "Kildevann" og det tror jeg styreformannen vet.....

08.mai.2006 @ 06:20
Postet av: Erik

Kilden ligger vel rett utenfor Kristiansand, og gutta i Voss Water klarte å få ordføreren der med på å skifte navnet på en lokal kilde til Voss, siden det er påkrevd at vannet skal bære kildens navn (som Imsdal, Olden og Farris), og med 1,5 ganger så stor font, som annen skrift.

08.mai.2006 @ 08:52
Postet av: Rune

Henger meg på noen andre her..
Det er vel de færreste produkter som tilfredsstiller virkelge behov. Selv om vann virkelig er det. Ellers handler det om å skape behov. Ref det militærindustrielle komplekset i disse jagerflytider. Man kan skape behov innenfor alle bransjer. Men ingen kan komme å si at vann er et skapt behov. Vann kommer til å bli den største knapphetsfaktoren.. Sjekk strømregningen de siste årene.. og regn ut !

15.mai.2006 @ 20:07
Postet av: Porter

Differensiering er en dyd. Ikke alle kan være prisledere og da er det jo genialt å bygge et merkenavn som kan ta usannsynlig høy pris for en standard vare. Ære være VOSS og den dumme menneskeheten.

19.mai.2006 @ 16:01
Postet av: Heiers

Jeg blir vanvittig imponert når noen klarer å lure folk til å kjøpe vann til 100kr literen. Da har man gjort noe riktig. At det finnes noen der ute som er så tykke i hodet at de faktisk kjøper det er en annen sak.... Men det som ikke nevnes her er at folk faktisk tror dette vannet fra sørlandet har "premium purity". Og det er jo som vi vet bare piss... Men bra jobba, absolutt!!

22.mai.2006 @ 13:50
Postet av: Kjetil

Hr. Brundtland må gjerne selge høyt priset vann til utlendinger for meg. Imidlertid er jeg mer betenkt over at han ikke har en mer nøytral historie å presentere på dette nettstedet. Dersom jeg skal lese om Brundtlands meritter som noe over normalt aktiv styreleder, foretrekker jeg at historien er skrevet av andre enn nettopp Brundtland :-/

22.mai.2006 @ 14:42
Postet av: Ikke glem bøkene helt...

Nå vi ta oss sammen her. Avdekke behov, ja det kan man, men å skape et behov, det lar seg ikke gjøre!

25.mai.2006 @ 13:58
Postet av: minni

umulig å skape behov? se på IKEA - gjør det jo hele tiden. Mange ting jeg ikke vet hvordan man bruker men stiller de det ut, selger som hakka møkk ;)

26.mai.2006 @ 17:46
Postet av: Benny

Det er direkte deprimerende å lese debatten etter innlegget til Brundtland. For å si det enkelt: Bissniss handler om å få folk til å betale så mye som mulig for noe man kan produsere så billig som mulig. Så lenge noen er villige til å betale den prisen for varen som selgeren krever er dette varens verdi. Dermed er Voss et genialt produkt, som tydeligvis er solgt på en meget smart måte: Man tar vanlig, norsk springvann (som i de fleste tilfeller er et meget bra vann...), putter det på en lekker flaske og selger det til blodpris. Dermed flyter det en liten strøm av penger over Atlanteren fra USA til Norge. Jeg synes det er bra, og akkurat like fint som når Tine klarer å selge Jarlsberg "over there".

29.mai.2006 @ 13:19
URL: http://www.abbasite.com
Postet av: Vind(iksajon)

Spørsmålet er nok heller hvem som er rette eier til fremtidens vann.

31.mai.2006 @ 11:36
Postet av: VOSS

Grunnen til at VOSS selger bra i USA og andre utenom nordiske land er pga. det lave tørrinnholdet vi har i det Norske vannet. For oss Nordmenn er ikke dette annet en vanlig vann men for folk som ikke har smakt det herlige vannet vi har her i Norge så er VOSS revolusjonerende. Går ut i fra at de fleste har smakt utenomnordisk vann; jeg kan bekrefte at det er på grensen til kvalmende når man har levd med norsk vann i alle år.

01.jun.2006 @ 12:45
Postet av: Student

Er det noen her som faktisk har smakt vann fra VOSS? Det smaker langt bedre enn springvann i Bergen og i fjordene på vestlandet. Selv synes jeg ikke det er verdt 100 kr/l men jeg skjønner godt at velstående utlendinger uten tilgang til like godt vann kjøper produktet.

Trist og trist, mennesker har vel alltid kjøpt premium-brands for signaleffekten. Se bare på parfymer, biler, merkeklær osv. Vi forsøker å overbevise om at det er egenskapene som gjør at vi kjøper produktene, men det er i hovedsak signaleffekt og hvordan man identifiserer seg utifra andre mennesker.

14.jun.2006 @ 20:20

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/1215441

Knut Brundtland

Knut Brundtland er den største styregrossisten på Oslo Børs med hele fem styreverv. Til tross for sin unge alder har han i en årrekke vært en av de mest fremtredende forretningsadvokatene i Norge. Han har toppet en rekke kåringer, blant annet Chambers Global som rangerte han på topp to ganger som den beste advokaten innen feltet emisjoner, fusjoner og oppkjøp. For tiden er han blant annet styreformann i børsnoterte Bluewater, hedgefondet Futuris, Try Reklame og styremedlem av Revus, Bergesen, Norgani. Brundtland er også meget kunstinteressert og sitter i styret til Astrup Fearnley Museet. For litt over ett år siden leverte han inn sin advokatbevilling for å bli styregrossist på heltid.

hits