Living the brand

Av Knut Brundtland - 03.mai.2006 @ 08:37

Å bygge et nytt konsumentbrand er alltid vanskelig, og særlig internasjonalt med utgangspunkt Norge. VOSS of Norway ASA har et mål om at deres vossevann skal bli verdens ledende vannmerke i superpremium-segmentet. Hva har de gjort, hva gjør de og hva legger de vekt på?

 

Som aksjonær og noe over normalt aktiv styreleder i selskapet har jeg i flere år hatt stor glede av å delta i oppbyggingen av VOSS. Med engasjement, selvtillit, lærevillighet og markedsforståelse har medarbeiderne i selskapet bygget en virksomhet basert på eksport av norsk kildevann. En eksport som vil nå en verdi av minst USD 40 mill. og et volum på ca 2500 40-fots containere ut fra Kristiansand havn i 2006. Og som fremdeles vokser meget raskt i mange viktige markeder verden rundt.

 

Suksesskriteriene er flere. Flasken er av topp design og materialkvalitet, produktet er rent kvalitetsvann fra Norge, selskapets organisasjon er bygget opp av en kombinasjon av erfarne folk fra internasjonale drikkevaremiljøer basert på brands, kreative norske ungdommer som lever brandet i markedene, og sist men ikke minst - den høye prisen gjør at alle som involverer seg med VOSS kan regne med økt fortjeneste.

 

Produktet er posisjonert som mer eksklusivt og med høyere pris enn de viktigste konkurrentene. Dette krever kresent utvalg av kunder, selektiv distribusjon, strengt utvalg av hvilke andre brand man tillater seg å assosieres med og selvfølgelig en aktiv PR-strategi. Man bør bli sett på de riktige showene, på åpninger av de rette kulturevenementer, på de riktige TV-programmene og i de riktige mat- og vin sammenhenger, i hendene til de rette menneskene og på bordene der de inntar middag.

 

VOSS har ikke betalt for PR, og har ikke kjørt betalte reklamekampanjer. Bruddet med lærebøkene i markedsføring er spesielt tydelig på dette punktet, og valget av fremgangsmåte er markert forskjellig fra andre suksesser og forbilder som for eksempel Absolut Vodka.

 

Dette valget lar seg nok bare gjennomføre dersom man er tilstede i markedet bokstavlig talt dag og natt. Man må ut på restauranten, baren, hotellet og nattklubben, selge og følge opp kundene. Man må bo og leve der markedet er. Kanskje krever det mer enn de fleste nordmenn i Norge er villige til å ofre? Distribusjonspartnere er viktig, men det er selskapets egne folk som gjør jobben på bakken.

 

Når salget øker og nye kunder melder seg er det fare for at man vil endre strategi, bli opptatt av volum og mer kortsiktige marginer. Det blir lett en kamp mellom økt salg og å holde fast ved de prinsipper som brandet er bygget på. Skal man oppnå en langvarig og solid markedsposisjon må man etter min oppfatning være tro mot konseptet og posisjoneringen og ikke gi opp selv om det tar lang tid - veldig lang tid.
 

Å bygge et nytt, internasjonalt konsumentbrand er et stort stykke arbeid, og det er bare mulig dersom man velger å virkelig leve brandet på alvor!


Kommentarer:
Postet av: Kre Konsulent

At man kan lykkes med et produkt som dette er egentlig litt trist for menneskerasen. Det viser at vi er s usikre og avhengig av aksept fra andre at vi er villige til betale i dyre dommer for "luft & vann" s lenge det virker positivt p vrt selvbilde.

Det viser ogs at vi er veike og lite selvstendige som ikke tr gjre som den lille gutten i keiserens nye klr og si "Hei! Det er bare vann dere drikker!"

De mest ekstreme eksemplene p dette finner man innen kosmetikk det man har hudkremer som koster flere tusen kroner hvor til og med produsentene innrmmer at disse ikke virker noe bedre enn andre. Likevel selger disse stort

Merkevarebygging innen disse segmentene er sikkert vanskelig, men jeg tror heller ikke man skal overakademisere at usikre "tenringer" i alle aldre forsker kjpe seg aksept og tryggehet.

I bakgrunnen surrer Pink med sin "Stupid girls".

Live the brand....

03.mai.2006 @ 09:28
Postet av: Rune Konsulent

Markedsfring handler om avdekke behov i markedet og skape verdier. Dette firmaet skaper arbeidsplasser her landet noe som man ser er ndvendig. For hva skal vi nordmenn gjre om dagen nr de fleste store selskapene flagger ut fra landet. Vi trenger srt grndere som Knut Brundtland som enn tr satse sine penger her landet.

03.mai.2006 @ 11:16
Postet av: Karl Konsulent

Knut Brundtland skriver: "Dette krever kresent utvalg av kunder, selektiv distribusjon, strengt utvalg av hvilke andre brand man tillater seg assosieres med..."

Ok, hrer hva du sier. Men hvorfor selges da "Voss of Norway" i forskjellige dagligvarebutikker i New York ved siden av Evian og lokale vannmerker? Selektiv assosiasjon? Jaja, hvis det er det du kaller det... Living the brand!
Tipper volumer ikke er helt ubetydelig likevel, jeg.

Ellers sier meg enig med Kre. Det virkelige triste her er at mennesker er s lettlurte at de betaler premium price for et produkt som vann...

03.mai.2006 @ 12:29
Postet av: En annen grynder

Nr man leser innlegget fra Kre konsulent s forstr man hvorfor man ikke skal bruke konsulenter hvis man vil lykkes. Han er jo litt god og st og moralistisk norsk ogs. Han kjrer sikkert Volvo selv om han av hensyn til menneskerasen burde kjrt el-bil.
Misunnelsen lenge leve!

03.mai.2006 @ 12:38
Postet av: Vind

Minner om Starbucks som solgte kaffe p nytt, men med geniale markedsstrategier. Den gang handlet det mye om de ansatte og ledelsen. Skap en atmosfre og spe p med masse klisjeer og humor, men samtidig med "verdensherredmme" i bakhodet;) Bland litt sukker og MOLTEBR i vannet, s har du et nyttkonsept. Verre er det ikke.

I dag handler det mye om skape et behov heller enn finne det. Nr det er mangel p godt drikkevann, s er det helt klart et marked for det. Vann kan bli en stor eksport-vare i fremtiden. Brundtland skriver om mye interessant her. Tror det er helt i trd med hverdagen.

Det er TIGRENE som slr igjennom og selger best. De som aldri gir seg, som lever merket til det fulle, med energi, overmot, ydmykhet og humor.

Lykke til!

04.mai.2006 @ 15:48
Postet av: Kothler

Sier meg enig i Vind sitt innlegg. Tillater meg legge til noe i Rune Konsulent sitt innlegg om markedsfring handler om avdekke et behov, men i disse tider handler det ogs om skape et behov. Det er de som tr satse p noe andre ikke tr som vinner i fremtiden.

05.mai.2006 @ 12:44
Postet av: Marketing mix

Hvorfor kan ikke norsk vann selges i USA nr amerikansk vann som kalles Cola tror jeg, selges i Norge og i de fleste andre land i verden?? For cola er vel ikke noe annet enn VANN med sukker og diverse tilsetningsmidler???

Det virker som du har et begrenset syn p markedskonomi Karl Konsulent???

05.mai.2006 @ 12:50
Postet av: Vind

ser det samme vedr. antioksidanter og kt helsefokus, en hver kan fikse slikt p egenhnd uten preparater. Ta en tur ut i skog og mark, kanskje du finner det?

- her mer enn andre omrder handler det om skape et behov;)

lykke til Knut!

05.mai.2006 @ 14:10
Postet av: Redlight

Fraktkostnaden er jo bde fordelen og ulempen til dette produktet. Det koster enormt sende en enhet vann til USA, og dette gir automatisk en relativt hy pris p vannet. (All Coca Cola og Budweiser som konsumeres i Europa tappes ogs her.) Men det er jo nettopp en hy pris som selger produktet til velstende og usikre amerikanere. Disse finnes det mange millioner av.

Etter min smak blir det litt nalebeskuende late som om Voss var de frste i vannkategorien som oppdaget dette. Men 2500 containere i ret er direkte imponerende for et slikt produkt. Her har man hatt sporty og langsiktige investorer, for dette m ha kostet enorme summer bygge opp. Gratulerer!

07.mai.2006 @ 10:32
Postet av: Ari

Er det ikke litt dryt kalle VOSS for kildevann? s vidt jeg vet er dette vanlig vann fra det kommunale vannverket i en eller annen srlandsbygd. Det stilles helt andre kriterier til "Kildevann" og det tror jeg styreformannen vet.....

08.mai.2006 @ 06:20
Postet av: Erik

Kilden ligger vel rett utenfor Kristiansand, og gutta i Voss Water klarte f ordfreren der med p skifte navnet p en lokal kilde til Voss, siden det er pkrevd at vannet skal bre kildens navn (som Imsdal, Olden og Farris), og med 1,5 ganger s stor font, som annen skrift.

08.mai.2006 @ 08:52
Postet av: Rune

Henger meg p noen andre her..
Det er vel de frreste produkter som tilfredsstiller virkelge behov. Selv om vann virkelig er det. Ellers handler det om skape behov. Ref det militrindustrielle komplekset i disse jagerflytider. Man kan skape behov innenfor alle bransjer. Men ingen kan komme si at vann er et skapt behov. Vann kommer til bli den strste knapphetsfaktoren.. Sjekk strmregningen de siste rene.. og regn ut !

15.mai.2006 @ 20:07
Postet av: Porter

Differensiering er en dyd. Ikke alle kan vre prisledere og da er det jo genialt bygge et merkenavn som kan ta usannsynlig hy pris for en standard vare. re vre VOSS og den dumme menneskeheten.

19.mai.2006 @ 16:01
Postet av: Heiers

Jeg blir vanvittig imponert nr noen klarer lure folk til kjpe vann til 100kr literen. Da har man gjort noe riktig. At det finnes noen der ute som er s tykke i hodet at de faktisk kjper det er en annen sak.... Men det som ikke nevnes her er at folk faktisk tror dette vannet fra srlandet har "premium purity". Og det er jo som vi vet bare piss... Men bra jobba, absolutt!!

22.mai.2006 @ 13:50
Postet av: Kjetil

Hr. Brundtland m gjerne selge hyt priset vann til utlendinger for meg. Imidlertid er jeg mer betenkt over at han ikke har en mer nytral historie presentere p dette nettstedet. Dersom jeg skal lese om Brundtlands meritter som noe over normalt aktiv styreleder, foretrekker jeg at historien er skrevet av andre enn nettopp Brundtland :-/

22.mai.2006 @ 14:42
Postet av: Ikke glem bkene helt...

N vi ta oss sammen her. Avdekke behov, ja det kan man, men skape et behov, det lar seg ikke gjre!

25.mai.2006 @ 13:58
Postet av: minni

umulig skape behov? se p IKEA - gjr det jo hele tiden. Mange ting jeg ikke vet hvordan man bruker men stiller de det ut, selger som hakka mkk ;)

26.mai.2006 @ 17:46
Postet av: Benny

Det er direkte deprimerende lese debatten etter innlegget til Brundtland. For si det enkelt: Bissniss handler om f folk til betale s mye som mulig for noe man kan produsere s billig som mulig. S lenge noen er villige til betale den prisen for varen som selgeren krever er dette varens verdi. Dermed er Voss et genialt produkt, som tydeligvis er solgt p en meget smart mte: Man tar vanlig, norsk springvann (som i de fleste tilfeller er et meget bra vann...), putter det p en lekker flaske og selger det til blodpris. Dermed flyter det en liten strm av penger over Atlanteren fra USA til Norge. Jeg synes det er bra, og akkurat like fint som nr Tine klarer selge Jarlsberg "over there".

29.mai.2006 @ 13:19
URL: http://www.abbasite.com
Postet av: Vind(iksajon)

Sprsmlet er nok heller hvem som er rette eier til fremtidens vann.

31.mai.2006 @ 11:36
Postet av: VOSS

Grunnen til at VOSS selger bra i USA og andre utenom nordiske land er pga. det lave trrinnholdet vi har i det Norske vannet. For oss Nordmenn er ikke dette annet en vanlig vann men for folk som ikke har smakt det herlige vannet vi har her i Norge s er VOSS revolusjonerende. Gr ut i fra at de fleste har smakt utenomnordisk vann; jeg kan bekrefte at det er p grensen til kvalmende nr man har levd med norsk vann i alle r.

01.jun.2006 @ 12:45
Postet av: Student

Er det noen her som faktisk har smakt vann fra VOSS? Det smaker langt bedre enn springvann i Bergen og i fjordene p vestlandet. Selv synes jeg ikke det er verdt 100 kr/l men jeg skjnner godt at velstende utlendinger uten tilgang til like godt vann kjper produktet.

Trist og trist, mennesker har vel alltid kjpt premium-brands for signaleffekten. Se bare p parfymer, biler, merkeklr osv. Vi forsker overbevise om at det er egenskapene som gjr at vi kjper produktene, men det er i hovedsak signaleffekt og hvordan man identifiserer seg utifra andre mennesker.

14.jun.2006 @ 20:20

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/1215441

Knut Brundtland

Knut Brundtland er den strste styregrossisten p Oslo Brs med hele fem styreverv. Til tross for sin unge alder har han i en rrekke vrt en av de mest fremtredende forretningsadvokatene i Norge. Han har toppet en rekke kringer, blant annet Chambers Global som rangerte han p topp to ganger som den beste advokaten innen feltet emisjoner, fusjoner og oppkjp. For tiden er han blant annet styreformann i brsnoterte Bluewater, hedgefondet Futuris, Try Reklame og styremedlem av Revus, Bergesen, Norgani. Brundtland er ogs meget kunstinteressert og sitter i styret til Astrup Fearnley Museet. For litt over ett r siden leverte han inn sin advokatbevilling for bli styregrossist p heltid.

hits